Heb je een website van hoge kwaliteit met boeiende inhoud, maar vind je jezelf nog steeds niet bovenaan de zoekresultaten van zoekmachines? Dan kan linkbuilding waarschijnlijk een oplossing bieden. Voor veel bedrijven is linkbuilding essentieel om goed te worden gevonden in zoekmachines. Maar hoe ga je strategisch te werk bij linkbuilding? Om je niet in het duister te laten tasten, delen we graag onze kennis over linkbuilding. Na het lezen van dit artikel begrijp je wat linkbuilding inhoudt, waarom het van belang is en hoe je in vijf stappen een effectieve linkbuilding strategie kunt ontwikkelen.
Wat is linkbuilding?
De betekenis van linkbuilding is het proactief verzamelen van links van andere websites naar jouw eigen website. Hoewel grote websites vaak vanzelf backlinks ontvangen vanwege hun bekendheid, vereist linkbuilding actieve inspanningen om deze links te verkrijgen. Het voornaamste doel van linkbuilding is vaak om de positie van een website in de zoekresultaten te verbeteren. Google streeft ernaar de meest relevante websites bovenaan de zoekresultaten te tonen en hecht daarbij veel waarde aan externe links die naar jouw website verwijzen. Hoe meer inhoudelijk relevante externe websites naar jouw site linken, hoe beter jouw website wordt beoordeeld door de zoekmachine.
Voor kleinere spelers zonder grote naamsbekendheid kan het echter lastig zijn om natuurlijke backlinks te verkrijgen. Daarom is het raadzaam om zelf aan de slag te gaan met linkbuilding, met behulp van een doordachte linkbuilding strategie.
Hoe is linkbuilding ontstaan?
In de vroegere jaren van Google waren de richtlijnen voor het gebruik van links naar andere websites minder strikt. Destijds was het mogelijk om een hoge positie in de zoekresultaten te verkrijgen door spamlinks te plaatsen op andere websites. Mensen maakten spamrobots die het internet doorzochten en massaal links achterlieten. Deze praktijken hebben Google aangezet tot verdere ontwikkeling om dergelijk misbruik tegen te gaan. Tegenwoordig is niet alleen de hoeveelheid links van belang, maar ook de kwaliteit ervan. Google beoordeelt nu bijvoorbeeld ook de natuurlijkheid van links om spam te voorkomen.
Het uitdagende aspect van linkbuilding is dat Google de voorkeur geeft aan het verkrijgen van links op een organische manier. Voor optimale zichtbaarheid is het daarom essentieel om een natuurlijk linkprofiel voor je website op te bouwen via linkbuilding. Later in dit artikel zullen we nader ingaan op wat dit precies inhoudt, chill toch?

Waarom is een goede linkbuilding strategie belangrijk?
In een perfecte wereld zouden kwalitatieve websites vanzelf backlinks ontvangen, zoals Google en bijvoorbeeld Bing het voor ogen hebben, en zou een goede linkbuilding strategie overbodig zijn. Grote bedrijven met een sterke reputatie hebben doorgaans geen moeite met het organisch verkrijgen van backlinks. Voor vele andere organisaties is dit echter niet zo eenvoudig. Denk aan kleine bedrijven, start-ups of actoren in een niche markt. Voor hen is het vrijwel onmogelijk om backlinks te verkrijgen zonder hier actief naar op zoek te gaan. Mits een strategische aanpak bij het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel, blijft linkbuilding een waardevolle methode om de zichtbaarheid in zoekresultaten te verbeteren.
Wanneer heb je linkbuilding nodig?
Voordat je begint met het opzetten van een kwalitatieve linkbuilding strategie, is het van belang om eerst te controleren of je basis goed is. Als de basis nog niet optimaal is, moeten andere aspecten eerst worden verbeterd voordat je zelfs maar aan linkbuilding denkt. Linkbuilding draagt namelijk bij aan het opbouwen van de autoriteit van je website, wat samen met je webdesign een van de essentiële pijlers is van zoekmachineoptimalisatie, samen met de inhoud en technische aspecten van je website. Voordat je aan linkbuilding begint, is het dus essentieel dat zowel de inhoud als de technische aspecten van je website van hoog niveau zijn. Een zoekmachine streeft ernaar om de meest gebruiksvriendelijke en relevante webpagina’s bovenaan de zoekresultaten te laten zien. Het heeft geen zin om met linkbuilding te starten als je niet over boeiende content beschikt of je website langzaam laadt.
Linkbuilding strategie opstellen stappenplan
Het lijkt misschien eenvoudig om links op andere websites te plaatsen, maar linkbuilding correct uitvoeren vergt veel meer dan dat. Google heeft eigenlijk liever niet dat je actief bezig bent met linkbuilding, wat het proces behoorlijk uitdagend maakt. Hoe kun je een natuurlijk linkprofiel opbouwen dat de vindbaarheid van je website bevordert? Met ons stappenplan voor het opstellen van een kwalitatieve linkbuilding strategie kun jij deze uitdaging aangaan. Komt ‘ie!
Stap 1: Optimaliseer je websitebasis
Zoals eerder vermeld in dit artikel, herhalen we het nogmaals omdat het van essentieel belang is: zorg ervoor dat de basis van je website in orde is voordat je begint met linkbuilding. Je website hoeft niet per se 100% perfect te zijn, maar de kwaliteit van zowel de inhoud als de technische aspecten moet voldoende zijn.
Stap 2: Zorg voor hoogwaardige content en techniek
Bij het opzetten van een sterke basis voor je website is het van belang om aandacht te besteden aan het volgende:
- Ontwikkel relevante content: Zorg ervoor dat de inhoud van je website aansluit bij de interesses en behoeften van je doelgroep;
- Implementeer een gebruiksvriendelijke websitestructuur: Maak het voor bezoekers eenvoudig om door je website te navigeren door een duidelijke en intuïtieve structuur te creëren;
- Beveilig je website met een SSL-certificaat: Bescherm de privacy van je gebruikers en verbeter het vertrouwen van zoekmachines door je website te voorzien van een SSL-certificaat;
- Optimaliseer de laadsnelheid van je website: Een trage website kan leiden tot een slechte gebruikerservaring en kan ook negatieve gevolgen hebben voor je positie in zoekresultaten. Test de laadsnelheid van je website met behulp van de Google PageSpeed Insights-tool om eventuele verbeterpunten te identificeren en aan te pakken;
- Zorg voor een responsieve mobiele versie: Aangezien steeds meer mensen websites bezoeken via mobiele apparaten, is het van belang om ervoor te zorgen dat je website goed werkt en snel laadt op mobiele apparaten. Controleer de mobiele compatibiliteit en laadsnelheid van je website met behulp van dezelfde Google PageSpeed Insights-tool om een optimale gebruikerservaring te garanderen.
Stap 3: Houd je linkbuilding kennis bij
Het landschap van linkbuilding kan plotseling veranderen door nieuwe updates of veranderingen in regelgeving. Daarom is het van groot belang om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen en veranderingen. Daarnaast is het essentieel om de basisbegrippen van linkbuilding te kennen. Voor als je nieuw bent in de wereld van linkbuilding, hebben we hier een aantal belangrijke begrippen voor je op een rijtje gezet:
- Backlinks: Deze verwijzen naar links van andere websites naar jouw eigen website via hyperlinks. Deze links van andere websites worden ook wel backlinks genoemd. Zoals eerder vermeld, letten zoekmachines niet alleen op de kwantiteit, maar ook op de kwaliteit van backlinks. Google kan nu ook bepalen of de linkende website relevante content heeft. Voor een natuurlijk linkprofiel is het van belang om backlinks te krijgen van websites die gerelateerd zijn aan jouw inhoud;
- Linkwaarde: Telkens wanneer een website linkt naar een externe pagina, wordt er een linkwaarde doorgegeven. Omgekeerd ontvangt jouw website ook een linkwaarde wanneer er naar jouw website wordt gelinkt. Deze waarde is variabel en afhankelijk van de website en de context;
- Nofollow/dofollow: Het is mogelijk om in te stellen dat een link geen linkwaarde doorgeeft door een nofollow-tag toe te voegen. In sommige gevallen worden links automatisch als nofollow ingesteld, zoals links op sociale media, in reacties onder blogposts en veel online advertenties;
- Anchor texts: De ankertekst, of anchor text, verwijst naar de tekst die zichtbaar is wanneer er wordt gelinkt naar een andere webpagina met een hyperlink. Deze tekst is belangrijk voor zoekmachines omdat het hen helpt te begrijpen waar de gelinkte pagina over gaat.
Stap 4: Ken je doelgroep
Bij het opstellen van een linkbuilding strategie is het essentieel om je doel en je doelgroep goed te begrijpen. Begin met het definiëren van het doel van jouw website en hoe linkbuilding hieraan kan bijdragen. Om dit concreet te maken, kun je doelstellingen formuleren voor wat je wilt bereiken binnen een bepaald aantal maanden. Misschien wil je binnen zes maanden een hogere DA en PA bereiken, of wil je tien externe links per maand laten plaatsen op relevante websites. Houd deze doelen voor ogen bij het ontwikkelen van de rest van je linkbuilding strategie.
Stap 5: Kies de juiste linkbuilding strategie
Er zijn verschillende methoden om links te verkrijgen. Het is mogelijk om relevante partijen te benaderen voor samenwerkingen, maar je kunt ook content creëren met linkbuilding in gedachten. Welke tactiek het meest geschikt is, hangt af van de inhoud van je website, je budget en de hoeveelheid tijd die je beschikbaar hebt. Hieronder vind je een aantal linkbuilding methoden om te overwegen:
- Infographics: Infographics zijn visueel aantrekkelijke illustraties die informatie op een pakkende manier presenteren met behulp van afbeeldingen en tekst. Infographics hebben vaak een hoog deelbaarheid gehalte, waardoor ze effectief kunnen zijn als linkbuilding methode. Zorg er wel voor dat de informatie die je presenteert interessant en waardevol is.
- Persberichten: Het versturen van persberichten is een andere manier om links naar je website te verkrijgen, vooral als je nieuws te melden hebt over je producten of diensten.
- Linkruil of gesponsorde content: Ga in gesprek met relevante partijen om te onderhandelen over het plaatsen van een link naar je website. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een relevante blogpost of een kleine vermelding op een pagina, al dan niet tegen betaling of in ruil voor een wederdienst.
Hulp nodig bij linkbuilding?
Wij horen je al denken: waarom is linkbuilding belangrijk en hoe ga ik in hemelsnaam beginnen? Nou, wij kunnen je daarbij helpen!
Bij Mono Marketing draait alles om verbinding. Als jouw specialist in linkbuilding, zorgen we ervoor dat jouw website de juiste links krijgt, niet alleen voor een betere ranking, maar ook voor een sterkere online autoriteit. Een kwalitatieve linkbuilding strategie die perfect past bij jouw doelen. Wil je meer weten over het uitbesteden van linkbuilding of zit je met andere vragen? Neem gerust contact met ons op.